W ostatnich latach władze Torunia podejmują szereg działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa najmniej chronionych uczestników ruchu drogowego – pieszych i rowerzystów. Jednym z takich rozwiązań są wyniesione skrzyżowania, które stają się coraz popularniejsze wśród miejskich planistów i inżynierów. W najbliższym czasie na mapie Torunia pojawią się dwa nowe wyniesione skrzyżowania – jedno na skrzyżowaniu ulic Podgórskiej i Gerwazego, a drugie na przecięciu ulic Świętopełka i Brejskiego.
Dlaczego wyniesione skrzyżowania?
Wyniesione skrzyżowania są skutecznym narzędziem służącym do spowolnienia ruchu pojazdów w rejonach o dużym natężeniu ruchu pieszych, takich jak szkoły, parki czy osiedla. Jak podkreśla Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu, takie rozwiązanie działa jak naturalny spowalniacz ruchu. Tarcza skrzyżowania jest podniesiona do poziomu chodników, co obliguje kierowców do zmniejszenia prędkości. Specjalnie ukształtowane rampy, podobne do progów zwalniających, zapewniają bezpieczniejsze przejście dla pieszych i rowerzystów.
Postęp prac w Toruniu
Pierwsze wyniesione skrzyżowanie, usytuowane na ulicy Podgórnej i Wiązowej, jest już gotowe. W ostatnich dniach wykonawca zakończył malowanie oznakowania poziomego oraz przeprowadził prace porządkowe. Natomiast na skrzyżowaniu ulic Świętopełka i Brejskiego prace dopiero się rozpoczynają. Tarcza skrzyżowania zostanie wykonana z kostki betonowej, co nie tylko poprawi estetykę, ale i trwałość konstrukcji. Chodniki przylegające do nowego skrzyżowania również zyskają nowy wygląd, co dodatkowo podniesie komfort poruszania się po tej części miasta. Jak informuje wykonawca, firma Drobet, prace w tym miejscu potrwają około trzech tygodni.
Coraz więcej wyniesionych skrzyżowań w mieście
Budowa wyniesionych skrzyżowań to nie jedyny krok podejmowany przez władze Torunia w celu zwiększenia bezpieczeństwa na drogach. W ostatnich latach zrealizowano już kilka podobnych projektów, które przekładają się na pozytywne zmiany w organizacji ruchu i poprawę bezpieczeństwa. Każda kolejna inwestycja w infrastrukturę drogową przyczynia się do budowy miasta bardziej przyjaznego dla pieszych i rowerzystów, co powinno być priorytetem w wielu lokalnych społecznościach.
A co na to wszystko kierowcy?
Napisz komentarz
Komentarze