Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 20 września 2024 15:30
Reklama
Reklama

List w formie cyfrowej? Idą e-Doręczenia. Sprawdź, czy będą obowiązkowe

Pocztowe awizo jeszcze w tym roku zostanie zastąpione e-Doręczeniem. Będzie można z tego skorzystać, ale nikt z nas nie będzie do tego zmuszany.
List w formie cyfrowej? Idą e-Doręczenia. Sprawdź, czy będą obowiązkowe
Idzie nowe...

Autor: Canva

Gdy listonosz nie zastanie odbiorcy listu czy paczki w domu, to zostawia w skrzynce pocztowej awizo. Z tą karteczką trzeba udać się na pocztę. Tam czasami trzeba odstać swoje w kolejce.

To dosyć niewygodne, bo nie każdy regularnie sprawdza zawartość skrzynki pocztowej. Awizo może więc przeoczyć.

E-Doręcznia już w tym roku

„Od 1 października podmioty publiczne będą miały obowiązek korzystać z e-Doręczenia” – przypomina Ministerstwo Cyfryzacji. 

Chodzi o urzędy samorządowe, ZUS, Krajową Administrację Skarbową czy NFZ.

„E-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru” – dodaje resort.

Oznacza to, że zamiast awizo w skrzynce obywatel otrzyma list w formie cyfrowej. 

„W skrzynce do e-Doręczeń możesz wysyłać i odbierać dokumenty elektroniczne o dogodnej porze i z dowolnego miejsca. Wystarczy, że masz internet. Nie musisz czekać na listonosza ani iść na pocztę. Urzędy będą komunikować się z Tobą przez doręczenia elektroniczne i zarządzać dokumentacją w formie cyfrowej” – czytamy w informacji ministerstwa. 

Koniec zatem z papierowymi druczkami i kolejkami na poczcie.

Własne konto albo usługa hybrydowa

Z jednej strony e-Doręczenia staną się obowiązkowe. Z drugiej jednak skorzystają z tego osoby, które będą chciały i utworzą sobie konto na platformie e-Doręczeń. Osoby, które tego nie zrobią, będą obsługiwane hybrydowo. 

Polega to na tym, że urząd wyśle dokument elektroniczny, który trafi na pocztę. Tam zostanie automatycznie wydrukowany i wysyłany do adresata w tradycyjny sposób.

Z e-Doręczeń będzie można korzystać przez:

  • skrzynkę e-Doręczeń na mObywatel.gov.pl i edoreczenia.gov.pl,
  • skrzynkę na Koncie Przedsiębiorcy na biznes.gov.pl,
  • system kancelaryjny EZD zintegrowany z e-Doręczeniami,
  • aplikacje firm dostarczających usługę e-Doręczeń.

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama