Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 21:16
Reklama dotacje rpo
Reklama

Wielu uczniów drży i dostaje przez nią gęsiej skórki. Chodzi o szkolny przedmiot

Okazuje się, że matematyka jest postrachem wielu uczniów, a matura z tego przedmiotu to... straszne przeżycie. Dlatego do MEN trafił apel.
Wielu uczniów drży i dostaje przez nią gęsiej skórki. Chodzi o szkolny przedmiot
Strach ma wielkie oczy

Autor: Canva

Autorką tej propozycji jest Aleksandra Lewandowska, specjalistka od psychiatrii dzieci i młodzieży, na co dzień krajowa konsultantka w tej dziedzinie. Jak napisała w swoim apelu, matematyka to dla części uczniów nadmierny i niepotrzebny stres.

Ze strachu się nie uczą

Ponad 3 tysięcy uczniów i ponad tysiąc rodziców z całej Polski – jak podał dziennik.pl – otrzymało do wypełnienia ankietę z pytaniami o nauczanie matematyki w szkole i związane z tym trudności. Na tej podstawie powstał raport „Wpływ lęku matematycznego na uczniów i rodziców w Polsce”, który jest częścią projektu EduNav. 

Co z niego wynika?

• 44 proc. badanych uczniów podstawówek ma trudności z rozwiązywaniem zadań matematycznych i nie próbuje samodzielnie sobie z tym poradzić.

• 26 proc. badanych odczuwa takie zaniepokojenie, że mają trudności ze skupieniem się. 

• 8 proc. – tylko tylu uczniów, jeśli ma problem z zadaniem matematycznym, szuka pomocy w internecie.

• 19,2 proc. uczniów uważa, że matematyka nie przyda im się w dorosłym życiu. 

• 92,7 proc. – aż tylu uczniów doświadcza lęku matematycznego. Jego efektem jest niechęć do matematyki. 

Takie nastawienie ma niestety swoje konsekwencje: kiedy trudności się pogłębiają, lęk staje się coraz większy, bo uczeń coraz bardziej się boi.

Niepotrzebny stres dla uczniów

Zaniepokojona tym Aleksandra Lewandowska, krajowa konsultantka ds. psychiatrii dzieci i młodzieży, wystosowała w tej sprawie apel do Ministerstwo Edukacji Narodowej. Zwróciła w nim uwagę, że rośnie liczba uczniów z problemami psychicznymi. Tymczasem matura z matematyki to dla nich niepotrzebny stres.

„Nauczanie matematyki jest codzienną wspinaczką na Mount Everest dla dzieci i nastolatków z diagnozą dyskalkulii i jeszcze w tym wszystkim egzamin maturalny nieuwzględniający występujących u nich deficytów” – czytamy w jej liście do serwisu dziennik.pl. 

W jej ocenie „(…)brak odpowiedniego podejścia to znacznie wyższe ryzyko współwystępujących zaburzeń psychicznych czy zachowań samobójczych”. 

Każdy może ją zdać

Do tej propozycji odniosła się Katarzyna Lubnauer, wiceministra edukacji narodowej. Jak powiedziała Radiu Zet, matura z matematyki powinna pozostać obowiązkowa. 

I uzasadniała: – Uważamy, że jest ona na takim poziomie, że nawet uczeń bez uzdolnień matematycznych jest się w stanie przygotować do egzaminu.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Nauczyciel 07.06.2024 17:01
Mieczaki nie uczniowie

Reklama
Reklama
Reklamadotacje rpo
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama