Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 20 września 2024 12:36
Reklama
Reklama

Nie daj się nabrać "na wybory". Przestępcy mają teraz na to żniwa

Wybory to nie tylko święto demokracji, ale także czas, w którym może być narażone nasze bezpieczeństwo w sieci. Podpowiadamy na co uważać.
Nie daj się nabrać "na wybory". Przestępcy mają teraz na to żniwa

Autor: iStock

Ten scenariusz pojawia się za każdym razem, kiedy Polacy idą do urn. Oszuści wykorzystują wybory do wykradania danych, a potem do kradzieży pieniędzy. 

W poprzednich wyborach też tak było

W 2020 roku, podczas wyborów prezydenckich, w sieci zaczęły pojawiać się witryny, w których adresie znajdowały się słowa „głosuj” lub „głosowanie”. Było na nich np. pole do wpisania numeru telefonu albo danych logowania do Facebooka. Wszystko po to, żeby wyłudzić dane internauty, a potem przejąć władzę nad jego kontem. Także bankowym.

W innych wyborach oszuści wyłudzali dane osobowe, wykorzystując proces werbowania członków Obwodowych Komisji Wyborczych. Państwowa Komisja Wyborcza ostrzegała, że takie witryny nie mają nic wspólnego z wyborami.

Coraz więcej technik

„W sieci pojawiają się nowe, coraz bardziej wyrafinowane sposoby oszustw, fałszowania treści i manipulacji. Wykorzystywane są technologie deepfake do tworzenia sfabrykowanych obrazów, filmów czy przekazów głosowych” – ostrzega teraz NASK. To – przypomnijmy – państwowy instytut badawczy zajmujący się bezpieczeństwem sieci. Właśnie uruchomił serwis bezpiecznewybory.pl. Tam można zgłaszać wszystkie podejrzane incydenty związane ze zbliżającym się głosowaniem. 

„Intencją jest ograniczanie dezinformacji, zapobieganie fake newsom czy przeciwdziałanie zagrożeniom i naciskom, które mogą pojawić się w związku z trwającą wojną hybrydową” – dodaje NASK.

Żeby wyeliminować dziwne zachowania w sieci, instytut współpracuje z Google, Meta (Facebook) czy właścicielem TikToka.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama
Reklama
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama