Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 09:11
Reklama dotacje rpo
Reklama

Sprzedawcy płacą kary, a klienci nic sobie z tego nie robią

Od 6 lat sieci handlowe są zobowiązane do pobierania opłat za jednorazowe torebki foliowe. Jednak klienci nadal robią wszystko, żeby się od tych opłat wymigać.
Sprzedawcy płacą kary, a klienci nic sobie z tego nie robią

Autor: Canva

Przepisy dotyczące opłat za jednorazowe torby foliowe są coraz bardziej rygorystycznie egzekwowane, a liczba kontroli i wysokość kar rośnie. Ma to zwiększyć odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami opakowaniowymi.

Kontrolują i karzą

W ubiegłym roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła rekordową liczbę kontroli sprawdzających, czy placówki przestrzegają przepisów nałożonych na nie ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Było ich aż 523, trzykrotnie więcej niż 2022 r. i prawie czterokrotnie więcej niż 3 lata temu. 

Dla porównania: w latach 2019-2022 – jak podał „Dziennik Gazeta Prawna” – Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)  przeprowadził w sumie 668 kontroli. 

Nałożono 74 decyzje w związku z naruszeniem przepisów, a łączne kary wyniosły 115,5 tys. zł.

Dotychczas rekordowy pod względem wysokości kar był 2022 rok, kiedy nałożone grzywny wyniosły niespełna 17,7 tys. zł. W poprzednich latach kary były znacznie mniejsze, od 500 do 2 tys. zł.

Problemy z egzekwowaniem opłat

Handlowcy przyznali, że mimo starań walka z problemem niepłacenia za reklamówki daje mizerne efekty. Największym wyzwaniem są tzw. zrywki dostępne w działach owocowo-warzywnych. Zgodnie z przepisami, jeśli służą do pakowania innych towarów niż te sprzedawane luzem, powinna być za nie pobierana opłata. Wynosi ona 20 groszy plus 5 groszy podatku.

Przedstawiciel jednej z sieci handlowych zwrócił uwagę na problem unikania opłat przez klientów. 

– Najczęściej klient unika dodatkowej opłaty, zwłaszcza gdy rozlicza się z zakupów przy kasie samoobsługowej – powiedział Dziennikowi Gazecie Prawnej. W takich przypadkach jeden pracownik obsługuje kilka kas i nie jest w stanie monitorować, czy klient doliczy opłatę za reklamówkę.

Na razie nic nie zapowiada, żeby w najbliższej przyszłości coś się w tej sprawie zmieniło.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklamadotacje rpo
Reklama
Reklamadotacje rpo
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama