Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 22 listopada 2024 10:25
Reklama dotacje rpo
Reklama

Który przedmiot uczeń w Polsce uważa za najgorszy?

Można się zdziwić, bo są tacy, którzy uważają, że przedmiot ten stanowi tzw. królową nauk. Mimo to, uczniowie wskazali jednoznacznie.
Który przedmiot uczeń w Polsce uważa za najgorszy?
Dla niektórych uczniów, ten przedmiot to podobno koszmar...

Autor: iStock

W Ministerstwo Edukacji trwa wielkie odchudzanie programów szkolnych. W ten sposób jego autorzy chcą przebudować myślenie Polaków o szkole i tym, czego i jak powinna uczyć w XXI wieku. 

Kłopot polega na tym, że prawie każdy rodzic w tej dziedzinie uważa się za eksperta. Bo przecież nikt tak dobrze nie zna jego dziecka jak on sam. W efekcie mamy narodową awanturkę.

Większości z nas umyka, że polska szkoła prawie się nie zmienia. W podobny sposób uczyli się dziadkowie uczniów, ich rodzice, a teraz oni sami. Zmieniło się otoczenie i narzędzia, jakie dostają do rąk dzisiejsi uczniowie. Bo technologia nie ogląda się na tradycję. 

Prawie połowa uczniów ma kłopoty z matematyką

Jak zauważył Portal Samorządowy – to jednak nie polski czy historia wpędzają dzieciaki w szkolną traumę. Skutecznie robią to matematyka i inne nauki ścisłe, które potem przez lata wspomina się jak horror. 

Potwierdza to „Badanie barier i motywacji młodzieży do nauki przedmiotów ścisłych", które w czerwcu 2023 roku wśród uczniów liceów i techników zleciła Fundacja Adamed. 

Jak podaje serwis, aż 4 na 10 ma trudności z nauką przedmiotów ścisłych. I to bez względu na płeć. Podium najtrudniejszych przedmiotów w szkole wygląda tak:

  1. matematyka (kłopoty deklaruje 50 proc. badanych uczniów),
  2. chemia (44 proc.),
  3. fizyka (43 proc.). 

Nauki ścisłe a przyszłość zawodowa

Autorzy badania zapytali uczniów, które kierunki – ich zdaniem – umożliwiają zdobycie atrakcyjnej pracy w przyszłości. 

Aż 43 proc. wskazało nauki społeczne (częściej wskazywały je dziewczęta). 

Natomiast 36 proc. taką szansę dostrzegło w naukach ścisłych.

Co jest nie tak ze szkołą?

Dlaczego uczniowie w Polsce mają takie trudności z przedmiotami ścisłymi? 

Po pierwsze – ten powód wskazało 47 proc. badanych – słabe tłumaczenie materiału przez nauczycieli.

Po drugie – tę opcję wybrało 41 proc. respondentów – skupienie się na przedmiotach, które bardziej ucznia interesują. 

Z badania wynika także m. in., że dzieci i młodzież wykazywałaby się większym zainteresowaniem naukami ścisłymi, gdyby poza teorią, miały nieograniczony dostęp do laboratoriów i mogły w nich wykonywać doświadczenia.

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

arachnofobia 11.03.2024 10:37
Są różne fobie.

uczeń 11.03.2024 10:37
ja nie lubiłem biologii

Reklama
Reklama
Reklamadotacje rpo
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama